Parodontale aandoeningen en uw gezondheid

Hart

Steeds meer studies wijzen uit dat parodontitis een duidelijke risicofactor is voor aandoeningen van hart en bloedvaten. Men veronderstelt dat, wanneer bacteriën die parodontitis veroorzaken in de bloedvaten terechtkomen, ze hier aanleiding kunnen geven tot het vormen van kleine bloedklonters die de hartbloedvaten opstoppen. Ze zouden ook bestaande aderverkalking doen verergeren. Hierdoor hebben mensen met parodontitis meer kans om hartaandoeningen te krijgen. Het risico op een hartaanval is voor iemand met parodontitis zelfs dubbel zo groot.

Zwangerschap

Wanneer een zwangere vrouw parodontitis heeft, heeft ze 7 keer meer kans dat haar baby te vroeg geboren wordt of een lager geboortegewicht heeft, dan een andere zwangere (niet-rokende) vrouw.

Diabetes

Het is al lang gekend dat er een relatie is tussen diabetes (suikerziekte) en parodontitis. In bepaalde gevallen zijn de symptomen van gingivitis of parodontitis (bloedend tandvlees, verlies van kaakbot en toename van de diepte van de tandvleeszakjes) een eerste aanwijzing voor de ontwikkeling van diabetes. Mensen met diabetes zijn gevoeliger voor parodontitis en hebben meer parodontale zorg nodig dan niet-diabetici. Naarmate de bloedsuiker bij diabetici moeilijker / makkelijker onder controle kan worden gehouden, is de graad van parodontitis ook ernstiger / minder ernstig.

Roken

De relatie tussen roken en parodontitis is overduidelijk. Roken vermindert de doorbloeding van het tandvlees en van het omringende kaakbot. De hitte van de rook en de daarin zittende producten (toxinen) beïnvloeden de mondbacteriën en maken het immuunsysteem minder efficiënt in haar strijd tegen deze bacteriën. Roken compromitteert het resultaat van de behandeling, zelfs bij een goede mondhygiëne.

Tekst opgesteld door het bestuur van de BVP-SBP