ProGezondheid is beschikbaar voor alle zorgverleners! Dit is een nieuw portaal dat ontwikkeld werd door de FOD volksgezondheid en het RIZIV. Dit portaal heeft MyRIZIV vervangen en is nu ook beschikbaar voor zorgverleners zonder RIZIV-nummer. Het doel is de kwaliteit van de zorg voor de patiënt te verbeteren en het gegevensbeheer van zorgverleners te vereenvoudigen.
Zorgverleners moeten vaak met verschillende toepassingen werken. Daarom ontwikkelden de FOD en het RIZIV samen een nieuw portaal. Hiermee willen we de administratie voor de zorgverlener vereenvoudigen, waardoor ze meer tijd hebben voor kwaliteitszorg. Op dit portaal kan de zorgverlener op termijn:
ProGezondheid neemt de bestaande functionaliteiten over van MyRIZIV, het huidige portaal van het RIZIV. In de toekomst breiden we ProGezondheid uit met bijkomende functionaliteiten, gerelateerd aan alle gezondheidszorgberoepen. Dit zal in verschillende fasen gebeuren:
De ontwikkeling van het gedeeld portaal zal natuurlijk niet stoppen na die datum. We laten niet na om tijdig te communiceren over aanpassingen en veranderde inhoud.
Het belangrijkste doel van dit portaal is het verhogen van de zorgkwaliteit aan de patiënt. Hiervoor bestaat sinds recent ook nieuwe wetgeving over de kwaliteit van de zorg (de "kwaliteitswet"). De FOD en het RIZIV slaan de handen in elkaar om de uitwerking van deze kwaliteitsmaatregelen .
In het kader van de verbetering van de zorgkwaliteit zijn er intussen al een aantal zaken veranderd:
Zo is een deel van de kwaliteitswet al in voege getreden op 1 januari 2021 . Dit betekent dat:
1. Start Progezondheid
2. Doorloop toegangsprocedure voor webtoepassingen via eHealth.
3. Klik door naar de verschillende modules en voer uw gegevens in.
U hebt altijd uw elektronische identiteitskaart (eID), ‘Itsme’ of ‘digitale sleutel’ (TOTP) nodig. Zo hebt u de garantie dat uw gegevens maximaal beschermd zijn.
Sinds 26 april 2021 vervangen de nieuwe eID-kaarten geleidelijk de elektronische identiteitskaarten die het einde van hun geldigheidsduur bereikt hebben of als verloren, gestolen of vernietigd zijn opgegeven. Dit verandert de manier waarop eID-kaarten worden gelezen omdat de contact chip op de achterkant van de nieuwe kaart staat. Klik hier voor meer informatie over de nieuwe eID-kaart of om de meest recente versie van de eID-software te installeren.
Hebt u vragen over het portaal of andere veranderingen in verband met kwaliteitszorg? Contacteer ons via het Service Center Gezondheid: